Inspekční zpráva

Vlastní hodnocení školy

Česká školní inspekce
Pražský inspektorát
INSPEKČNÍ ZPRÁVA
Č. j.: ČŠIA-8/12-A
ke stažení

Název právnické osobyvykonávající činnost školy:   Mateřská škola ZAHRÁDKA, Praha 4, Ohradní 1367
Sídlo:                                      Ohradní 1367, 140 00 Praha 4 – Michle
IČ:                                          61384640
Identifikátor:                         600036600
Právní forma:                        příspěvková organizace
Zastoupená:                          Mgr. Hanou Musilovou, ředitelkou školy
Zřizovatel:                             Městská část Praha 4, Antala Staška 2059/80b,
140 46 Praha 4 – Krč
Místo inspekční činnosti:       Ohradní 1367, 140 00 Praha 4 – Michle
Termín inspekční činnosti:    4. a 5. leden 2012

Předmět inspekční činnosti

Hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání poskytovaného mateřskou školou podle § 174 odst. 2 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů; zjišťování a hodnocení naplnění školního vzdělávacího programu a jeho souladu s právními předpisy a s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (dále RVP PV) podle § 174 odst. 2 písm. c) školského zákona.

Aktuální stav školy

Příspěvková organizace vykonává činnost mateřské školy s celodenním provozem a školní jídelny (dále MŠ nebo škola) v souladu se zápisem do rejstříku škol a školských zařízení. Ve škole s kapacitou školy 120 míst bylo v době inspekce ve čtyřech věkově částečně sourodých třídách zapsáno 112 dětí. Jedno z nich má povolený odklad povinné školní docházky (dále OPŠD), dvě děti mají cizí státní příslušnost. Provozní doba školy je stanovena od 7:00 do 18:00 hodin. V době inspekční činnosti probíhalo vzdělávání podle školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání s názvem Ze zahrádky do pohádky (dále ŠVP PV). Pedagogickou činnost zajišťuje celkem osm učitelek včetně ředitelky. Od poslední inspekce došlo k personálním změnám v pedagogickém sboru. Za poslední tři roky bylo vyměněno vybavení v přípravných kuchyňkách, postupně byla zrekonstruována dětská sociální zařízení a venkovní schodiště, třídy byly doplněny o funkční prvky nábytku, hračky a didaktické pomůcky, školní zahrada o hřiště s pryžovým povrchem a herní prvky.

Hodnocení hlavních výsledků vzdělávání ve vztahu k ŠVP PV

Vzdělávání podle ŠVP PV je zaměřeno na všestranný rozvoj dětí, na jejich samostatnost, spokojenost, připravenost se učit a rozvíjet své schopnosti, vnímat okolí a komunikovat s ním. Z průběhu vzdělávání bylo zřejmé, že se stanovené záměry škole daří naplňovat. K jednotlivým dětem bylo s ohledem na jejich specifické potřeby přistupováno individuálně. O každém je vedena složka se záznamy o vzdělávacích pokrocích a pedagogických záměrech pro další práci. V dobře vybaveném pracovišti ve škole působí externí logopedka, která se dětem věnuje jednou týdně za přítomnosti jejich rodičů. V problematice školní zralosti se škola obrací na pedagogicko-psychologickou poradnu. Program dětí je jednou týdně velmi vhodně doplněn o tzv. „kroužkový den“, kdy se děti mohou věnovat, dle zájmu a předběžného přihlášení rodiči, rozličným aktivitám. Ty jsou jednou z oblastí podpory rovných příležitostí ke vzdělávání. Patří sem keramika, hudební činnosti a hra na flétnu, pohyb v tělocvičně a fotografování. Organizačně však nebylo zajištění „kroužkového dne“ z hlediska patřičného dohledu nad dětmi a jejich bezpečnosti v době inspekční činnosti zcela optimální. Dalším obohacením vzdělávání je intenzívní program pro předškolní děti a také projekt Hrajeme si s angličtinou, kdy ve dvou třídách přirozeně prolíná vzděláváním seznamování s anglickým jazykem. Výsledkem je výborná orientace dětí v základních anglických termínech a jejich přiměřená výslovnost. Ve dvou
třídách mají děti také možnost pohybové aktivity s prvky jógy. Všechny tyto činnosti vedou učitelky MŠ.
Vzdělávání druhý inspekční den probíhalo tematicky provázaně a plynule. Dle momentální situace ve třídách bylo realizováno skupinově a individuálně především v době ranního scházení, které bylo věnováno zejména spontánním aktivitám včetně pohybových. V dopoledním bloku učitelky vhodně využily frontálního vedení činností a připravily podněty k situačnímu učení. Přihlíženo bylo také k volbě dětí i k jejich individuální potřebě pohybu. Cíleně byly zařazovány relaxační aktivity. K dispozici byly didaktické pomůcky, výtvarný materiál a dětmi hojně využívané sportovní nářadí a náčiní. Pravidelně jsou realizovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity. Děti mají možnost se denně věnovat zubní hygieně, z jídelních lístků bylo zřejmé pestré složení stravy dětí. Zajištěný pitný režim děti hojně využívají.
Při didakticky cílené řízené činnosti dostaly děti příležitost k verbálnímu projevu, k řešení problémové situace, ke spolupráci v menší skupině i k tvořivosti s pestrým materiálem. Z jejich projevů bylo zřejmé, že jsou zvyklé samostatně řešit různá zadání a na základě problémových otázek se i domlouvat na postupu. Při závěrečném představování výsledků podporovala učitelka u dětí logické myšlení a vyvozování souvislostí. Ve třídě nejmladších dětí panovala přátelská atmosféra a maximální soustředění na zvolenou činnost. Učitelka velmi obratně nabízela dětem zajímavé aktivity, citlivě reagovala na jejich podněty a adekvátně využívala různých situací k dalšímu učení. Zejména nejstarší děti projevily velmi dobrou připravenost na vstup do základní školy (dále ZŠ). Při spontánních činnostech bylo patrné dostatečné zaujetí pro zvolenou hru či aktivitu, schopnost kooperovat i osvojené návyky pečlivého úklidu. V mezích možností byly vedeny k samostatnosti při stolování. Sebeobsluhu zvládaly při převlékání, mladším byla poskytnuta pomoc.
Konkrétní hodnocení motivovalo děti k dalším aktivitám a podporovalo jejich zájem o další činnosti, prozatím chybělo vedení dětí k sebehodnocení. Vzdělávání probíhalo v pohodové, klidné atmosféře, přístup učitelek k dětem byl velmi vstřícný a empatický. Tříděním, určováním množství, barev i rytmizací slov byla u dětí cíleně rozvíjena matematická gramotnost. Čtenářská gramotnost byla podporována poslechem pohádek při odpočinku a možností používat knihy a encyklopedie. Využit byl v jedné ze tříd i počítač s výukovými programy, což vhodně doplňuje podporu informační gramotnosti dětí. Z poskytnuté dokumentace je zřejmá i realizace činností podporujících přírodovědnou gramotnost, například tvořivých aktivit s přírodninami a pozorování počasí.

Hodnocení předpokladů školy podle požadavků školského zákona

MŠ informuje o své vzdělávací nabídce prostřednictvím nástěnek v MŠ, příležitostně v místním časopise a na svých webových stránkách. Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání proběhlo podle stanovených kritérií, která zohledňují požadavek školského zákona na přednostní přijetí dětí v posledním roce před nástupem k povinné školní docházce.
Ředitelka splňuje předpoklady pro výkon funkce, má také dlouhodobou pedagogickou i řídící praxi. S pedagogickou radou projednává zejména organizační zajištění vzdělávacího procesu, opatření týkající se vzdělávací činnosti školy a některé pedagogické dokumenty. Školní matrika byla v průběhu inspekční činnosti doplněna o dílčí informace požadované školským zákonem – státní občanství dětí. Vydaný a zveřejněný školní řád MŠ byl v průběhu inspekční činnosti doplněn o práva a povinnosti dětí, práva jejich zákonných zástupců a byli s ním prokazatelně seznámeni všichni zaměstnanci školy, takže již odpovídá požadavkům školského zákona. V průběhu inspekční činnosti doplněný a v chodbě školy dodatečně zveřejněný ŠVP PV splňuje požadavky školského zákona. Zápisy v třídních knihách dokladují průkazné údaje o průběhu vzdělávání i o poučování dětí o bezpečném chování a pravidlech při vzdělávání. O účinné prevenci vypovídá i kniha úrazů, kde byla ve sledovaném období evidována pouze čtyři drobná poranění.
Všechny pedagogické pracovnice jsou odborně kvalifikované, dvě dosáhly vysokoškolského vzdělání v předškolní pedagogice. Začínající učitelce poskytuje případnou metodickou nebo pedagogickou podporu její kolegyně a ředitelka školy. Všechny učitelky se v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků účastnily množství vzdělávacích akcí zaměřených zejména na environmentální vzdělávání, pohyb
a výuku angličtiny v MŠ, což odpovídá cílům a zaměření ŠVP PV.
Materiální podmínky MŠ byly inspekčním týmem hodnoceny jako nadstandardní. Budova školy je průběžně udržovaná a opravovaná. Třídy, keramická dílna, tělocvična v suterénu školy i další prostory jsou velice kvalitně vybaveny hračkami, pomůckami, materiály a doplňky, které umožňují pohyb, relaxaci i rozmanité tematicky zaměřené aktivity. Většina zmíněného vybavení je uložena tak, aby bylo dětem volně přístupné. Starší děti mají k dispozici počítače. Vše je pořizováno s rozmyslem a o s ohledem na efektivní využití. Výzdoba tvoří s vybavením jednotný estetický celek.
Škola rozvíjí partnerství především s rodiči dětí. Kromě běžného informačního servisu pro ně pořádá řadu zajímavých akcí, při kterých mají možnost zapojit se aktivně do chodu školy a trávit čas se svým dítětem. Oblíbené jsou dílny, slavnosti a různé soutěže. Také s blízkou ZŠ probíhá velmi přínosná neformální spolupráce prostřednictvím různých setkání a vzájemné výměny informací. Nejstarší děti docházejí do ZŠ na přípravný program, který jim umožní následnou lepší adaptaci v první třídě ZŠ.

Závěry, celkové hodnocení školy

Svou činnost vykonává MŠ v souladu se zápisem do rejstříku škol a školských zařízení. Škola informuje veřejnost o své činnosti, vzdělávací nabídce i přijímání dětí obvyklými způsoby, zajištěn je rovný přístup ke vzdělávání.
MŠ podporuje zdravý vývoj dětí a dařilo se jí zajistit pro děti také bezpečné prostředí.Uplatňované vzdělávací metody a formy respektují specifika předškolního vzdělávání. Vhodně je u dětí podporován rozvoj vědomostí, dovedností a postojů.
Učitelky zjišťují a hodnotí úroveň individuálních výsledků vzdělávání a dostatečnězohledňují vzdělávací potřeby jednotlivců.
Povinná dokumentace školy odpovídá, po jejím doplnění v průběhu inspekční činnosti, rozsahu požadovaném školským zákonem.
Materiálně technické podmínky i vybavení školy jsou na nadstandardní úrovni a umožňují realizaci vzdělávání podle ŠVP PV. Realizovaná partnerství obohacujívzdělávání podle ŠVP PV a přispívají k bezproblémovému chodu školy.


Přílohy inspekční zprávy

Seznam dokladů a materiálů, o které se inspekční zjištění opíralo.

Poučení

Podle § 174 odst. 14 školského zákona může ředitelka školy podat připomínky k obsahu inspekční zprávy České školní inspekci, a to do 14 dnů po jejím převzetí. Případné připomínky zašlete na adresu Česká školní inspekce, Pražský inspektorát, Arabská 683, 160 66 Praha, Mgr. Jana Vinterová, případně prostřednictvím datové schránky (g7zais9) nebo na e-podatelnu (csi.a@csicr.cz) s připojením elektronického podpisu.
Inspekční zprávu společně s připomínkami a stanoviskem České školní inspekce k jejich obsahu zasílá Česká školní inspekce zřizovateli. Inspekční zpráva včetně připomínek je veřejná a je uložena po dobu 10 let ve škole, jíž se týká, a v Pražském inspektorátu České školní inspekce.

Složení inspekčního týmu a datum vyhotovení inspekční zprávy:
V Praze dne 13. ledna 2012
Titul, jméno, příjmení, funkce
Mgr. Jana Vinterová, školní inspektorka J. Vinterová, v. r.
Mgr. Alice Bláhová, školní inspektorka Alice Bláhová, v. r.
Eva Kičinková, přizvaná osoba Eva Kičinková, v. r.
Lucie Melšová, přizvaná osoba Lucie Melšová, v. r.
Datum a podpis ředitelky školy potvrzující projednání a převzetí inspekční zprávy:
V Praze dne 19. 1. 2012

Mgr. Hana Musilová, ředitelka školy Musilová, v. r.
Připomínky ředitelky školy: Připomínky nebyly podány
Dne 3. února 2012