Dokumenty MŠ

Školní vzdělávací program předškolního vzdělávání
„ČTVERO ROČNÍCH OBDOBÍ!“

K nahlédnutí zde:

Adaptační plán

Dalším platným dokumentem, kterým se řídíme je Školní plán environmentální výchovy (ŠP EVVO).

ÚRYVEK ŠVP -dále k nahlédnutí v budově MŠ

CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

Mateřská škola se nachází v kopci sídlištní oblasti městské části Michle.

Provoz, tehdy samostatné mateřské školy nesoucí jméno MŠ Zahrádka, byl zahájen v roce 1987.

Od 1. 1. 2013 se mateřská škola stala součástí Základní školy Ohradní a jejich novým názvem je Základní škola a Mateřská škola, Praha 4, Ohradní 49 (dále také ZŠ a MŠ Ohradní). K původním 4 třídám přibyla pátá třída v detašovaném pracovišti v budově ZŠ.

Celková kapacita školy je 140 dětí.

Mezi subjekty MŠ a ZŠ dochází k vzájemné spolupráci v rámci Rg skupin (Badatelství, Čtenářství, Učíme se učit). Dále v rámci projektu Školička Agáta pro předškolní děti. Spolupracujeme také s pedagogicko-psychologickou poradnou P4.

Ve škole proběhla výměna oken a rekonstrukce venkovních schodišť.

Výhodou školy v této sídlištní zástavbě je poměrně velká svažitá zahrada se vzrostlými stromy, poskytujícími stín. Zahrada má 3 pískoviště, skluzavku, prolézačku, malé lanové centrum, valník a dostatek odrážedel a koloběžek. V polovině roku 2021 proběhla revitalizace zahrady rámci projektu Zahrada s přírodními prvky. Tento projekt byl spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. V rámci projektu byly na zahradě vybudovány herní prvky: teepee, „hobití nora“, kameniště, altán s dřevěnými kostkami, tři dřevěná podia a záhonek s okrasnými květinami. V létě roku 2022 byl v horní části zahrady položen nový povrch s herními prvky a mlhovištěm, financovaný městskou částí. Na jaře roku 2023 jsme v rámci komunitní akce s rodiči vybudovali první vyvýšený záhon a osázeli zahradu motýlími keři. V červenci stejného roku se nám podařilo získat bylinkovou pyramidu v rámci projektu Záhony do školek. Další revitalizace zahrady je plánovaná v dílčích krocích i do budoucna.

PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ

Věcné vybavení

Třídy školy jsou prostorově rozsáhlé. Všechny třídy na hlavním pavilonu mají vlastní učebnu, hernu, část na odpočinek, sociální zařízení, sklad lehátek a lůžkovin, výtvarný kumbál, dětskou šatnu a kuchyňku. Detašovaná třída je prostorově menší, přesto má svou učebnu, hernu, sociální zařízení, kuchyňku a dětskou šatnu. Menší šatnu má tato třída i na hlavním pavilonu, pro potřebu převádění dětí. Jako jediná má přímý vstup na malou předzahrádku, kterou může využívat k přenášení didakticky zacílených činností ven.

Všechny třídy jsou vybaveny nábytkem odpovídajícím antropometrickým požadavkům pro danou věkovou skupinu a dostatkem hraček. Hračky pedagogové během roku obměňují podle počtu dětí a věkového složení ve třídě. Snažíme se především o pestrost didaktických pomůcek. Všechny třídy jsou nově vybavené i množstvím badatelských pomůcek pro realizaci badatelsky orientované výuky. V každé třídě je pianino, dostatek hudebních nástrojů (Orffovy nástroje), výtvarného materiálu a knihovnička.

Ve škole je keramická dílna s pecí a tělocvična.

V současnosti jsou ve třídách „Rybičky“ a „Mravenci“ interaktivní tabule, každá třída vlastní svůj notebook a sdílíme množství digitálních pomůcek pro děti.

Ve třídě „Koťata“ je prolézací dřevěný hrad, ve „Včeličkách“ dřevěný domeček a ve „Štěňátkách“ dřevěná skluzavka.

Naším cílem je, aby škola byla estetickým vzorem pro dítě.

 

Životospráva a psychosociální podmínky

Dětem je poskytována vyvážená strava, dle daných výživových norem, denní přísun ovoce a zeleniny, dostatek mléčných výrobků. V případech dietního omezení je možná individuální konzultace mezi školou a rodiči. V rámci celodenního pitného režimu mají děti k dispozici vodu a čaj, pokud mají k jídlu mléko, mají na výběr druhou variantu nápoje. Pedagogové dbají na dodržování pitného režimu během celého dne a dětem nápoje nabízí (děti si samy nalévají z malých konvic). Děti k jídlu vhodně motivujeme, ale do jídla nenutíme.

Ve třídách se dostatečně větrá a v zimních měsících se nepřetápí. Ve všech prostorách školy probíhá každodenní úklid.

Pobyt venku realizujeme v závislosti na klimatických podmínkách, dle vyhlášky 410/2005 Sb.

V denním režimu je respektována individuální potřeba dítěte v možném rozsahu, ale i potřeba odpočinku. Děti v době poledního odpočinku nejsou nuceny ke spánku a jsou jim nabízeny i alternativní klidové aktivity, jako například prohlížení knih, časopisů, nebo je s nimi individuálně pracováno.

Nově příchozím dětem je poskytována dostatečná doba na adaptaci, ve které jim pomáhají pedagogové ve spolupráci s rodiči. Vzájemná komunikace a spolupráce pedagogů s rodiči je nutností pro dobré zvládnutí adaptace dítěte na školní prostředí. Děti si po konzultaci rodiče s pedagogy mohou nosit do třídy plyšáky (případně jiné hračky vyjma zbraní). Snažíme se vytvářet bezpečné prostředí pro děti i jejich rodiče, vzájemnou důvěru a pozitivní atmosféru.

Pedagogové vedou děti k vzájemnému respektu, důvěře, ohleduplnosti a podporují prosociální chovaní.

Organizace

Škola má celodenní provoz. Na hlavní budově jsou 4 třídy, v prostorech ZŠ třída jedna. Personálně zajišťujeme provoz pedagogy, provozními zaměstnanci a zaměstnanci kuchyně. Přímá pedagogická činnost je na třídách plánovaná tak, aby došlo alespoň dvakrát v týdnu k překryvu učitelek při didakticky zacílené činnosti.

Denní režim je pružně upravován pedagogy, podle aktuálního rozpoložení třídy, čímž ale nezanikají každodenní rituály. Vycházíme z potřeb dětí, bezpečnostních pravidel pro předškolní zařízení, hygienických i zdravotně preventivních pohybových aktivit. Režim se také přizpůsobuje akcím MŠ, třídnímu vzdělávacímu programu a požadavkům rodičů. Příchod do MŠ a odchod je možné operativně konzultovat s pedagogy.

Pedagogové během své přímé činnosti vhodně střídají metody a formy učení (individuální, skupinové, centra aktivit, frontální) a využívají nové metodiky. Aktivně se účastní seminářů DVPP a specializačních studií.

Ve škole se konají divadelní představení a projektové dny, které odpovídají integrovanému bloku. Další aktivity jako výlety, návštěvy, exkurze si plánují pedagogové samostatně na třídách nebo ve spolupráci s další třídou či ZŠ. Na jaře jezdí předškolní děti na školku v přírodě.

Denní režim

7:00                                       ZAHÁJENÍ DENNÍHO PROVOZU

7:00 – 8:30                           Příchod do školy

8:30 – 8:45                           Individuální činnosti ve třídách, pohybové aktivity

8:45 – 9:15                           Svačina

9:15 – 9:45                           Didakticky zacílené činnosti

9:45 – 11:45                         Pobyt venku

11:45 – 12:15                      Oběd

12:15 – 13:00                      Rozcházení dětí po obědě

13:00 – 14:30                      odpočinek

14:30 – 15:00                      Svačina

15:00 – 17:30                      Rozcházení dětí

                                               Pobyt venku, aktivity dle třídních vzdělávacích programů

17:30                                     UKONČENÍ DENNÍHO PROVOZU